Το Devs βλάπτει σοβαρά την κοσμοθεωρία σου. Η διαδρομή μας στη ζωή είναι προκαθορισμένη;

Η ζωή μας εξαρτάται αποκλειστικά από τις επιλογές μας, ή είμαστε άβουλα όντα και η ελευθερία την οποία κομπάζουμε πως έχουμε είναι τελικά μια ψευδαίσθηση;

Το Devs, η νέα σειρά επιστημονικής φαντασίας του Άλεξ Γκάρλαντ, με εικόνες απαράμιλλης αισθητικής που σε στοιχειώνουν, ενίοτε σε τρομάζουν και άλλοτε σε καταπλήσσουν, αλλά και με ένα απόκοσμο σάουντρακ να βαραίνει όλο και περισσότερο την ήδη περιρρέουσα ζοφερή ατμόσφαιρα, από την πρώτη κιόλας στιγμή θα σε αφοπλίσει με τις ιδέες του. Θα σε βάλει σε σκέψεις, ίσως να αλλάξεις τον τρόπο που βλέπεις τη ζωή εν γένει, αφού θα ολοκληρώσεις τη θέαση και των οκτώ επεισοδίων.

Ο Άλεξ Γκάρλαντ χρησιμοποιώντας ως όχημα για τις ιδέες του, τους τεχνολογικούς κολοσσούς, τύπου google που βρίσκονται στην Silicon Valley και όσα εξωφρενικά εφευρίσκουν στα εργαστήριά τους αυτή τη στιγμή, θέτει μπροστά από τον φακό μια σειρά από θεμελιώδη φιλοσοφικά, επιστημονικά αλλά και θρησκευτικά ερωτήματα, όπως την αιώνια διαμάχη μεταξύ ελεύθερης βούλησης και αιτιοκρατίας (ντετερμινισμός). Η διαδρομή μας στη ζωή είναι τελικά προκαθορισμένη; Υπάρχει Θεός; Μήπως όλα όσα ζούμε μπορεί να είναι και εν τέλει μια απέραντη προσομοίωση; Ο γνωστός σκηνοθέτης και σεναριογράφος χρησιμοποιώντας αρκετά την επιστήμη (βλέπε κβαντικός υπολογιστής και τις απεριόριστες δυνατότητές του) και όχι τόσο την επιστημονική φαντασία κάνοντας έτσι πιο αληθοφανές και πιο ρεαλιστικό το εν λόγω εγχείρημα, θα σε εκπλήξει σε κάθε επεισόδιο και θα σε συνεπάρει με το ιδιοσυγκρασιακό του ύφος και την οπτική του γλώσσα.

Πρωταγωνίστρια στον ζοφερό κόσμο των Devs που μοιάζει να κατοικείται αποκλειστικά από άτομα σχεδόν απαθή λες και είναι απογυμνωμένα από κάθε συναισθηματικό φορτίο είναι η Λίλι (Σονόγια Μιζούνο).

Η Λίλι είναι μια μηχανικός λογισμικού που εργάζεται σε έναν τεχνολογικό κολοσσό, την Amaya, την οποία διοικεί ο μυστικοπαθής και αινιγματικός Φόρεστ (τον υποδύεται ο κωμικός Νικ  Όφερμαν). Πρόκειται για έναν άνθρωπο με τραυματικό παρελθόν, που έχασε γυναίκα και κόρη σε τροχαίο, εξέχον μέλος της τεχνολογικής κοινότητας, που αν και φαινομενικά έχει σχεδόν τα πάντα, ζει μόνος και προσκολλημένος στο παρελθόν.

Η αγάπη προς την κόρη του και η αφοσίωσή του στην οικογένεια που έχασε γίνεται αντιληπτή από το πρώτο κιόλας λεπτό της σειράς. Η μνήμη της κόρης του τιμάται με ένα άγαλμα τεραστίων διαστάσεων που βρίσκεται στο κέντρο των εγκαταστάσεων της εταιρείας που φέρει και το όνομά της. Με τα μακριά του μαλλιά και γένια, το διαπεραστικό βλέμμα του, αλλά και τα γεμάτα γρίφους λεγόμενά του μπορείς να αντιληφθείς τη βιβλική υπόσταση που έχει προσδώσει στον χαρακτήρα αυτό ο Γκάρλαντ.

Ο Φόρεστ είναι ένας σύγχρονος μεσσίας που συμπεριφέρεται σαν να κατέχει τη γνώση του κόσμου ολόκληρου, αλλά βασανίζεται από τους προσωπικούς τους δαίμονες. Αυτό οφείλεται ως ένα βαθμό στο Devs και σε όσα συμβαίνουν εκεί. Πρόκειται για ένα τμήμα της εταιρείας του, που λίγοι άνθρωποι γνωρίζουν την ύπαρξή του, και τι ακριβώς συμβαίνει πίσω από τους απόρθητους τοίχους του. Για να μπεις στο εσωτερικό του, που μοιάζει μ΄ έναν περίτεχνο μοντέρνο ναό, θα πρέπει να ανήκεις στην ελίτ της τάξης του.

Το εσωτερικό του Devs είναι ένα χρυσοστόλιστο κλουβί, ένα εργαστήριο στο οποίο κρύβεται το μεγαλύτερο μυστικό της ζωής, ένας κύβος που αιωρείται από μαγνητικά πεδία στο οποίο εργάζονται και το απαρτίζουν ιδιοφυίες της κβαντικής μηχανικής. Τίποτα δεν μπορεί να βγει ή να μπει. Το μέρος αυτό το ανακαλύπτουμε από το πρώτο κιόλας επεισόδιο μέσω του Σεργκέϊ (Καρλ Γκλουσμάν), συντρόφου της Λίλι και υπαλλήλου της πρωτοπόρας αυτής εταιρίας, ο οποίος χάρη στο επιτυχημένο του πρότζεκτ, γίνεται το νέο εκλεκτό μέλος των Devs.

Για το τι ακριβώς συμβαίνει εκεί, λίγα πράγματα γίνονται γνωστά, είναι αρκετά όμως για να εξάψουν την φαντασία. Μετά από την επίσκεψή του στους Devs ο Σεργκέϊ θα εξαφανιστεί και μετέπειτα θα αυτοκτονήσει. Η Λίλι, όμως, έχει αμφιβολίες για τις συνθήκες θανάτου του, πιστεύει, ωστόσο πως σχετίζεται με τους Devs και έτσι ξεκινά μια έρευνα που θα ανατρέψει όσα γνώριζε για τον σύντροφό της. Η ζωή της θα απειληθεί και κάποια στιγμή θα μάθει πως η ίδια αποτελεί καταλύτη των εξελίξεων, την αρχή του τέλους.

Ο Γκάρλαντ μέσω της σειράς εκφράζει παράλληλα και τις ανησυχίες του για το πώς η ζωή μας αλλάζει ραγδαία χάρη στις τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις, σε τέτοιο βαθμό και τόσο καθοριστικά, αλλά και την ‘υπερβολική’ δύναμη που αποκτούν κάποιοι άνθρωποι μέσω αυτών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Λίλι: «Το πρόβλημα με τους ανθρώπους που διοικούν τις τεχνολογικές εταιρίες… είναι πως γίνονται φανατικοί και καταλήγουν να πιστεύουν πως είναι μεσσίες».

Η αποκάλυψη των όσων διαδραματίζονται στους Devs γίνεται αργά και βασανιστικά σε μικρές αλλά ισχυρές δόσεις. Ο Γκάρλαντ αφηγείται με μαεστρία την ιστορία του, και ξέρει να γοητεύει οπτικά. Η σειρά ξεκινά ως κατασκοπικό θρίλερ με αρκετή βία, για να καταλήξει σε κάτι μεγαλεπήβολο και φιλόδοξο που αγγίζει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Οι ιδέες που κρύβονται εξιτάρουν φαντασία και νου και θα δώσουν τροφή για σκέψη. Ο δημιουργός των Ex Machina και Annihilation συνεχίζει να εκπροσωπεί επάξια το είδος της επιστημονικής φαντασίας που υπηρετεί…