Ο τελειομανής κος Μπονγκ Τζουν-χο

Αν δεν ήταν σκηνοθέτης θα ήταν πιθανά γραφίστας, όπως ο πατέρας του, ή μπορεί ακόμα και δημιουργός κόμικ. Ο Κορεάτης σκηνοθέτης με το ζεστό χαμόγελο και τις σαρωτικές του ταινίες, που σε τροφοδοτούν με σκέψεις με τα εύστοχα κοινωνικά σχόλια καλυμμένα με μαύρο χιούμορ και δραματική υπερβολή, έχει ένα μοναδικό χάρισμα, που σπάνια συναντάς σε σύγχρονους δημιουργούς, και είναι ένας από τους λόγους που τον συγκρίνουν με τον Άλφρεντ Χίτσκοκ.

Ο Μπονγκ Τζουν – χο πολύ πριν βρεθεί πίσω από τις κάμερες για να σκηνοθετήσει τα φιλμ του, αποτυπώνει όλη την ταινία στο χαρτί, σε στόριμπορντς με απίστευτη λεπτομέρεια και ακρίβεια. Τo στόριμπορντ είναι μια μέθοδος «οπτικοποίησης» του σεναρίου. Είναι ένας λεπτομερής οδηγός σκίτσων και κειμένου που θυμίζει τα γνωστά μας κόμικ, και εμπεριέχει την περιγραφή της δράσης, διαλόγους και σημαντικές λεπτομέρειες κάθε πλάνου. Είναι μια ολοκληρωμένη μεταφορά στο χαρτί της οπτικής του σκηνοθέτη.

Ο Μπονγκ Τζουν-χο, στα πολυβραβευμένα του «Παράσιτα» είχε αποτυπώσει στo στόριμπορντ του ολόκληρη την ταινία, από την αρχή μέχρι το τέλος. Κάθε κίνηση των ηθοποιών και της κάμερας με ασύγκριτη λεπτομέρεια, καθώς και τη σύνθεση του κάδρου. Η τεχνική αυτή έχει πολλά οφέλη. Δίνει τη δυνατότητα στον σκηνοθέτη να έχει τον απόλυτο έλεγχο της ταινίας του, και εξοικονομεί χρόνο, χρήμα και μόχθο.

Tα ‘Παράσιτα’ γυρίστηκαν σε 77 ημέρες μόνο. Ο Μπονγκ Τζουν-χο γυρίζει σε φιλμ ότι ακριβώς έχει φανταστεί στο χαρτί, κάνοντας μοντάζ με την κάμερα. Φανατικός των στόριμπορντς και διάσημος γι’ αυτή την τεχνική, ήταν και ο Άλφρεντ Χίτσκοκ. Δεν προχωρούσε σε γύρισμα αν δεν είχε εξονυχιστικά μελετήσει, πλάνο προς πλάνο, κάθε σκηνή με τη μέθοδο αυτή. Ο Μπονγκ Τζουν-χο πιστεύει πως είναι πιο αποδοτική αυτή η διαδικασία γιατί κάθε λήψη έχει προαποφασιστεί, έτσι ώστε το καστ και το συνεργείο, να μην χρειάζεται να επαναλαμβάνουν την ίδια διαδικασία ξανά και ξανά. Μπορούν να αξιοποιήσουν όλη τους την ενέργεια στα καθήκοντα που τους ανατίθενται. Οι περισσότεροι Χολιγουντιανοί σκηνοθέτες δεν χρησιμοποιούν τη δύσκολη και επίπονη αυτή διαδικασία. Χρησιμοποιούν την «κάλυψη με την κάμερα» (camera coverage).

Αποτυπώνουν σε φιλμ τη δράση της ταινίας από κάθε δυνατή γωνία λήψης και σε διάφορες διαβαθμίσεις πλάνων από γενικά έως κοντινά, έτσι ώστε στο μοντάζ να υπάρχουν άπειρες επιλογές, ουσιαστικά χτίζοντας από το στάδιο εκείνο την ταινία που θα παρακολουθήσεις στη μεγάλη οθόνη, ράβοντας και κόβοντας…

«Με κάνει λιγότερο αγχωμένο» έχει αναφέρει σε πρόσφατη συνέντευξή του για τη συγκριμένη διαδικασία που ακολουθεί. Μάλιστα ένας από τους πρωταγωνιστές της ταινίας «Όκτζα», (της προηγούμενης ταινίας του Μπονγκ Τζουν – χο που μπορείς να βρεις στο Νέτφλιξ), ο Στιβ Γέουν, εξεπλάγη, όταν του παρέδωσαν στα χέρια τo στόριμπορντ. Τo παρομοίασε με ‘μάνγκα κόμικ’, μόνο που σ’ αυτό ήταν αποτυπωμένη όλη η ταινία στην οποία θα πρωταγωνιστούσε.

Επίσης, κυκλοφορεί ένα βίντεο διάρκειας ενός λεπτού που συγκρίνει τo στόριμπορντ με την τελική εικόνα της ταινίας «Παράσιτα» στο οποίο εύκολα μπορείς να διαπιστώσεις τις ομοιότητες. Στις 29 Μαΐου θα κυκλοφορήσει και σε βιβλίο από την Άμαζον. Φέρει τον τίτλο: PARASITE: A Graphic Novel in Storyboards.

Το βίντεο:

*Mε πληροφορίες από το βιβλίο Οπτικοακουστική Κατασκευή